A Step To Remember

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

My Hero

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Memaparkan catatan dengan label makan time. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label makan time. Papar semua catatan

Isnin, November 10, 2014

Solid Food vs. Baby Bullet??

Assalam..

rutin harian membuatkn aku agak letih skrg..
ramai kwn2 yg tegur aku semakin kurus..
kurus pn ye..kecut pn ye..*buruk ngt bunyi kecut tu kan??* haha..
tp jujurnya aku sendri rasekn aku mengecik sket dri saiz dulu..
alasan..aku kembali muat tuk pakai bju2 d zaman praktis dlu..
baju 6 tahun dlu tu..woooo...
hoyeyyy...gelek2 arab sket..

tp jujur juga aku xtau saiz ini btahan sampai bila..
alasan..dsebabkn penat nafsu makan aku kembali mggila..
haargghhh..scary tol!!

xpelaa..meh nk citer psl mkn gak..
tp bkn aku yg mkn..my little cute caterpillar laa..
bleh pggil anak beluncas??
beluncas yg comel..
syndrom mok-perasan-anak-sendri-comel..haha
x kesah laa kan..

28.10.14 yg lpas azra da genap 6 bln..


meaning???its time for solid food!!!...
hoyeyyy..gelek2 arab skali lagi..
seronok tgk beluncas aku ni mkn..
musyuk umi sorang ni..mmuaahhhh!!!

aku spt zaman azeem dlu masih excited nk msk2 tuk si kecit ni..
hopefully keterujaan aku ni kekal la smpi die mmpu mkn mknan dewasa nnti..
wat masa skrg aku just wat yg basic2 dlu..
antaranya...

      puri kentang..

 bubur nasi + carot..her fav!!

n aku gak sedang bkira2 nk bli baby bullet..
hurmmm... korang rase berbaloi x ek?
mklumla zaman azeem dlu aku x wat pun..
just pkai blander biase je..sian aku kan..huhu..
sesape ade experience, sila share sket..
ok ke idop nk bli baby bullet tu????

Isnin, Mac 18, 2013

craving 4 seashell!!!



ketam telur masin..*i'm dying for this!*



siput sedut masak lomak cili api..*terbaikkk*
   

lala sweet sour..*pengsaannnn*

Selasa, Disember 11, 2012

Birthday Bash For My Little Hero

alhamdulillah sabtu lepas bjaya mengadakan jamuan kecil-kecilan sempena menyambut kelahiran putera kami yang genap berusia 1 tahun pd 29.11.2012 yang lepas.
 
mmg agak x menang tangan juga dibuatnya memandangkan segala persiapan di atas bahu aku sendri. kebetulan pada ari sabtu juga sepupu aku btunang. Jadi mak n abah sibuk membantu persiapan pertunangan. D rumah hanya ada aku, si dobot n adik aku, Paan. Azri plak bekerja tp half day je..
 
jemputan aku hanya terdiri dari kalangan anak-anak kwn aku serta cucu-cucu kwn mak d kawasan rumah mak..alhamdulillah ramai jugak yg dtg..target aku dlm 20 org je tp yg dtg hampir 40 org..smpi x ckup goodies..sib baik makanan n minuman ckup..
 
ni la birthday kek tuk birthday boy..
rainbow kek yg aku tempah d Kek Comel
sedap kek die..x muak n x manis sgt..

ni je laa yg hakak mampu sediakan..
tp alhamdulillah seme habis..
laku bisnes mak nyah..
anak2 n cucu2 d keliling umah mak aku..
ni antara tetamu yg awal sampai..
bihun atas dapur lgi diorg da duk blari dlm rumah..hihi..

see..see..sedeyyyy.
 
apepun, aku hepi sgt sbb dpt jugak laksanakan impian aku tuk wat bithday party si kecik aku even secara sederhana..insyaAllah thn dpn kalau dipanjangkan umur, d murahkan rezki kita makan2 lgi ye syg..

Selasa, Ogos 14, 2012

Iftar 2012 @ Rocana Hotel


smlm kami beriftar d Rocana Hotel..
Rocana...hurmm..okla food die..so so jer..
si dobot aku sgtla 'behave' smpi semua org mncari suara sapakah yg terjerit2 kecil..
mcm2 ragam die skrg..tu blum tgk skill menyusu die plak..
smbil tertonggeng pn bleh..azeem..azeem..
ni lps da kenyang..
sgt puas hati smbil mmbebel bhasa German die tu..
walid mmg sabar di sisi..umi x larat da..
ni sesi memujuk..
da pndai merajuk da si teruna dobot ni..
lmbat suap sket je mengamuk..huh..bru 9 bln kan..
long journey to go..hoyeyyyyy..



 Making the decision to have a child is momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body. ~Elizabeth Stone

Indeed!!!!


Isnin, Julai 02, 2012

wekend yang penat..

akhirnya rumah sewa di mahkota aman diserahkan semula kpd tuan umah ahad lepas..
tp brg2 di rumah tersebut masih belum diangkut sepenuhnya..
plannya wekend ni kami akn ke sana la memunggah segala brg..
x sanggup rase nk pindah..penat tau x..aduyaiii..
moral of da story : "kalo takat duk umah sewa xyahla kome peghabih duit bli segala brg2 umoh..pakei  je ape hok ade..bile nok pindoh nyusoh ker oghang..."

d bukit sagu plak wekend kelmarin kami mengemas store d blkg umah..
segala yg x pkai tu seme sumbat kat situ..
mengemas umah tatkala si kecik masih mengombeng mmg menuntut kesabaran..
aku plak sakit mata tgk si azri mengemas..tpkse cmpur tgn..
nyudahnya aku letak je si dobot aku dlm besen.. 

 sian anak aku kn..
duk dlm tu smbil gigit medal walid die zaman ble ntah..

siap je mengemas da hampir kul 12..si dobot aku dak merengek2..
ok..lunch time..eh, hari tu kn da citer ttg solid food..
since then, azeem da berpuri dgn jayanye..n die plg suka puri betik n epal..
yg lain mcm kureng sket..memilih gak anak aku ni rupenye..

taraa.. puri epal..
tgk tu die..pantang lambat sket
mula tgn tu nk merampas sudu dr tgn umi die..
ok..mkn pn dlm besen gak kan..ekau ado?..

Isnin, Julai 18, 2011

sang biru buat si ibu..


taraaa...si biru yg menggiurkan..
meleleh2 air liur masa dpt nie..

haa, last wik duk borak2 ngn azri..
ntah cmner tbuka citer ttg udang galah..
so, aku wat la ayat ala2 mengidam gitew..
alih2 sabtu lps die bwk blk ini..
hehe..lebiu la abg...
even die dpt ni dr kwn2 die yg p memancing ai ttp tharu..

jdik selamat la 6 ekor udang galah ni dlm perot aku sbtu lps..
eh, bkn aku mkn sorang tau..azri 3, aku 3..
tp wat goreng kunyit jer..
duk meratah smbil tgk Msia vs. Liverpool..

ohhh..i luv my wekend!!

Isnin, Julai 11, 2011

Ayam penyet yg dipenyekkan..

esok cheq kena p penang..da miting dua hari kat USM..
ari khamis nnti bru blk..hukhukhuk..
cheq sedey kna tggai tok laki cheq..
sapa la nk siapkn makan minum die..
ceh3..mcm bru kawen smlm..x kuase...

haa, 2 la kn..sejak2 bos nk bhenti nie..
kna plak cover miting2 die..
sib baik da 5 bulan lebih..boley la naik flight..
kot x, aku mndayung la smpi ke penang tuuu..

hurmm..ni 1st time aku naik flight since pregnnt..
insyaAllah xder aper2 kot..
plg kurang pn baby nie gerak2 lebih skt..
ecxited gamaknyer dpt naik belon..hehe
xdpt g Ausie, g Penang pn jdik la yer syg..

jdik sempena nk meninggalkn azri, beliau ajak mkn d luar mlm ni..
wahhh..tgk laki aku kn..isteri nk tinggal pn mcm meraikan plak..
ni yg wat aku suspen jer nk tinggal..hurmmmm..
syuh3..syaitan ni jahat kn..suka wat org bprasangka..

niway, mlm nie nk mkn ayam penyet..
azri kata da restoran baru kt megamal..
so, nk try laa..x tau la sdp ke tidak kt situ..
ader sesaper prnah try??ksik komen sket...
aku last mkn ayam penyet masa p serawak dlu..
haa, da kt 3 thun da kot..
tp kt situ mmg best gile ayam penyet die..
order plak Teh si Peng..mmg melekat laa..
huisshh..da meleleh air liur nie..
x sabo nye nk mkn mlm nie..
hopefully sedap laa..

abg..ayg xder dua hari ni..
jge diri bebaik yer..jgn nakal2..
Tuhan nampak tau..

Selasa, Mei 31, 2011

my wish..

tau kn buah nie..kalo x tau 2 sesajer la sgt..
dah 3 hari duk terasa nk mkn ni..
nk plak kalo kna yg sejuk2 tu..
prnh beli kt RnR mana ntah msa p Langkawi aritu..

dah bgtau azri psl menda nie..
die ckp nnti die p carik..
alih2 td mak mertua aku col..
ina, ma da amik ciku tuk awk nie..
ma g amik umah tok wan..
azri ckp awk nk mkn ciku ek??
eh ma..wat susah2 jer..*malu2 biawak*
xder susah mendanyer..pnuh kt pokok wan 2..
nnti ptg ma suh achik hantar..

"azri yg bijak"

Isnin, Mei 23, 2011

terbaik wok!

haaa..xnk ckp banyak laaa..
kn da citer last entri ttg bubur lambuk..
plan menjadi akhirnya..
sangkaan bubur lambut d masak utk fmly meleset sama sekali..
seperiuk besar die masak..
tp xder la sebesar bulan ramadhan..
sempat la hantar ke 6,7 bijik umah jiran2 aku..
kebetulan plak petang sabtu tu ujan lebat..
smbil diiringi guruh dan petir..
mmg syahdu la dpt bubur lambuk panas2 cmnie..
xyah citer laa..kesimpulan habis seperiuk nie..
heh..my LP suka sgt kot ngn bubur lambuk nenek die..
3 mangkuk aku mkn..hehehe..
terbaik la mak..
segala jenis pucuk paku + daging + sotong..
akhirnya bjaya memancing suami aku turut serta..
haaa..baru die tau air tgn mak mertua die..heh

Isnin, Mei 09, 2011

hepi moment!

sabtu..
menyambut mother's day bsama MIL di Sara Thai jer..
suami aku sibuk nk mkn siakap stim limau sara thai..
ngalahkan aku yg prgnnt..
kater nk smbut mother's day..biarla mak die yg decide..
nie die plak yg sibuk2..tp my MIL stuju jer..
so, after dinner 2 kitorang tido d umah PIL la kn..


ahad..
disebabkan abah x brp sihat, so x dpt bwk mak kuar mkn2 kt luar..
so, ahad 2 aku decide nk cook something special 4 my mom..
just masak ayam lada hitam + ikan bawal 3 rasa + sayur campur..
pastu da la buah sket2 n puding yg aku bru blajar buat..
mak ckp x cukup manis..hehe..tp okla 4 da beginner..

x sempat nk snap gambar sbb sgt bz..
owh..btw azri sgt la suami mithali smlm..
dr mengemas umah smpi ke cuci pinggan mangkuk seme die buat..
hehe..tenkiu darling..

n i luv my family..n my FIL..
tenkiu Allah..

Rabu, April 13, 2011

Ulang Tahun & Ice Cream Goreng

iyer..hari ini ulang tahun kelahiran sy ke-29..
slmt ulang tahun pn. demong!!!!
dah tua daa..meningkatnya usia bmakna dekatnya ajal memanggil..
perlu diraikan kah???hurm..ucapan syukur krn masih bnyawa & diberi kesempatan untuk beramal dan mensuci dosa cukup memadai..terima kasih Allah..

di usia 29 aku sudah menjadi seorang isteri..
dan hadiah yg plg manis bagi aku mestilah my little precious dlm rahim aku nie..
mgkin ada yg kata dah tlewat tp bagi aku ini semua sudah seribu rahmat..
hurm..suami aku mncadangkn kami mkn mlm d luar arini..
so, tpulangla pd die..aku ikut jer..hehe..
hadiah???..aku x kesah sbb aku da dpt my pre-bday "gift" dr Allah..

haa, ni ttg sesi mengidam plak..
korang rase ada x org mengidam pastu kena wat sndri mknan yg diidam 2??
jwpnnye mmg ader dan org itu adalah aku..hahaha..
sbtu lps teringin sgt nk mkn ice cream grg..
teringat zaman2 kat matrik PJ dlu..
slalu jer bli kat pasar mlm 2..
tp kat ktn nie x jmper plak..
tp isnin lps pn.qutaq da ksik resipi..

roti yg dibentuk dgn botol air suami aku..
ais krim walls prisa keladi + vanila
roti yg da diisi aikrim & letak dlu dlm freezer 2-3jam..
then keluarkn dr frez pastu grg laaa..
taraaaaa..jdikla ais krim grg!!!!

tq Qutaq!!!! (^_^)

Khamis, Mac 17, 2011

what 4 dinner dear??..part ke 180..

nie entri pasal makanan lgi yer..
jgn marah yer pn.qutaq..hehe
mmg ke 180 la kn sbb da kawen hmpir 6 bln..
n mostly kitorang mkn d rumah..
kdg2 jer kalo die simpati kat aku bru ajak mkn luar..
hahaha..bleh ngumpat suami gitew??sori yer bang..
gurau jer..hehe
kn aritu da citer da beli kukus kat rantau pnjg..
suami aku da mmbebel n siap perli2 lagi ttg kukus 2..
konon bli kukus wat pekasam..xnmpk hasil la..blablabla..
so, pd aku sakit telinga, biarla aku kenyangkn perot die kn..

ini la my steamer..comel jer..
cer teka apa yg ader dlm kukus 2???


taraaaaaa..

siakap stim..hehe..
sbb kukus 2 comel jer, so tpksela siakap 2 kna kerat
 bru leh muat msuk dlm steamer 2..

n bduet bsama.....
kangkung grg..hehe..

haaa, tdiam mulut suami aku mkn smlm..
tp mmg puas ati kn kalo tgk hasil air tgn sendri smpi licin d telan suami..hehe..

sooo..kukus ku..sabar yer..nnti aku pk menda lgi kiter bleh wat bsama2..
wat masa ni u rehat dlu..tggu 2,3 mggu nnti i guna u smula..;)

Rabu, Mac 16, 2011

East Coast Steamboat!!

smlm p mkn steamboat kt jln beserah..
wif my hubby, my x-housemate n my ofismate..
best giler..tp xder gambo..sbb kusyuk layan mkn..hehe..
tp cik ilmapung da snap 2,3 kpg cuma x upload kot..

mgkin da ramai yg pegi restoran nie..
tp bgi yg blum n yg jenis suka mkn steamboat aku suggest korang try la tmpt nie..
ala2 restoran nelayan d titiwangsa gitew..
konsepnya je laa..bukan tempat die..

haa..ni aku curik sket photo dr one of my fav blogger..hehe..
curik jap yer kak..korang pn bleh la jgk blog nie..http://cakklepi.blogspot.com/

tp utk pencinta mknan mmg tbaik la restoran nie..
seafood n sayur2 die mmg fresh n pelbagai jenis..
pelbagai jenis mee pn ader..siap ader nsik grg lgi..
dessert yg tdiri dr 6 jenis aiskrim + buah2-an..
n dilengkapi air teh cina yg x brp nk cina sgt laa..heh..
n seme nie korang bleh dpt dgn harga RM20 per head..
tp kanak2 hanya di caj RM 12 per head..
haaa..bbaloi-baloi kan..smpi x larat nk bgn la kitorang mkn smlm..

tp better pegi ramai2..bru meriah sket mkn..
n make sure abis tau..kalo x stp 100gram yg x abis diorg caj RM6 plak..
bagus jugak la kn..at least jgn mmbazir..
so..try la n enjoyce!!!!

Selasa, Disember 28, 2010

what 4 dinner dear??..part 3

smlm kna PMS..sakit cm nk beranak..
heh..yer ker?pepandai jer kn..

tp sbb da janji ngn bos besar nk msk..ku gagahkn dri jugak..
ader jugak jemput cik ilmapung n her housemate mkn bsama..
tp diorg x dpt dtg..so kami mkn bdua jer laa..

azri ckp: "sdpnyer yang..nnt abg nk ajak kwn2 abg mkn kt umah laa.."
hahahaha..bnyk hensem muka die..tp aperpun, hati ai kembang setaman..
luper jap senggugut separut maut tu kn..

ni la lauk yg aku msk smlm..

~lala msak lemak cili api~

Jumaat, November 26, 2010

what 4 dinner dear??

Smlm mmbelek peti ais..jam da kul 6..
nk masak aper mlm nie ek..hmnn..
azri ckp xmau mkn nsik..msk je menda lain..
tp nk msk aper..ader bihun..hmnnn
pk punyer pk, tgk daging korban aritu ader lgi..
aku pn tinnngggg...bihun sup jer laaa..

ai kongsi sket yer masakan ai wlau xla sehebat org2 lain kn..
tp takat nk telan n ksik buncit prot si azri 2 bleh laa..he2..

bihun (1/2 peket je..dua org mkn je ponn..)


* rendam 1/2 jam dlm air yang dicampur dgn serbuk kunyit. Tos n celur dengan air panas smpi ler lembut.

Bahan Sup:

1) Daging yg telah direbus tlebih dahulu n d hiris halus.
  (air rebusan 2 la aku guna wat sup)
2) sup bunjut
3) halia dalam sebesar ibu jari (dititik)
4) serai pn titik gak
5) Bawang putih jeruk
6) garam secukup rasa
7) daun bawang, daun sup
8) bawang goreng
9) sambal kicap (cili padi blend sekali dengan kicap dan sedikit cuka)

aku x suke tumis yer..so, seme aku campak2 jer dlm periuk..
rebus..baik tuk kesihatan..heh..
taraa...siapla bihun sup aku yg bajet sedap nie..
tp xla bajet sdp sgt..sbb si azri 2 btambah 3x..hehe..
ai lap u la my hubby...

tp mak luper nk snap gambar nyah..asyik sgt mkn kn..
alaaa..rupe bihun sama jer..lain la kalo bihun aku kaler pink kn..

niway..enjoyce wekend!!..ader 2 wedding nk kna p..
amirna pn da beranak..nk lawat gak..
kalo dtg bwk kfc agak2 mirna hamun aku x??

Rabu, Jun 16, 2010

my brothers..

14 & 15 Jun adalah ari lahir gengster bkt sagu 1..
gengster la sgt..tp dlm ati ader taman..hahaha..
yg 14hb 2 mase akad nikah nangis2 peluk mak dier..
yg 15hb 2 plak tiap kali wat surprise kt die mesti bgenang air mata..
ceh...x macho langsung korang nie..

niway, nie sponsor dr along yg sygkn korang tau x..
(nada cam x ikhlas jewww..hak3)

dua budak sengal..
ader ke potong kek pkai kain pelikat??
aksi berikut aderla sempena ayat pn.aminah..
"wat la muka macho sket..nk amik gambo nie.."

jdi itula hasil muka macho diorg..sengal kn..
hahaha..niway, hepi besday bro..

p/s: angah, cpt2 ksik akak anak sedara..
ayen a.k.a pak itam..motor 2 bkn free tau..bulan2 wjib byar!!
muakakah..

Isnin, April 26, 2010

~Menu~

arini ai puase tau..(bkn nk riak ek..)
puase ganti jer poonnnn..hak3..
tp yg plg hebat bile time aku pose je ader dugaan hebat menunggu..
ader ke patut wat miting smbil d sulami nsik tomato..
sgt kejam diorg nie..nsib baik sy kuat iman..
(meleleh air liur nie Tuhan jer la yg tau..)

arini da bincang ngn housemate ttg resipi bukak pose..
ala2 ramadhan al-mubarak gitew..
menu yg d pilih..jeng..jeng..jeng..

1. nsik putih
2. asam pedas ikan tggiri
3. telur dadar
4. kangkung msk belacan

sy sgt teruja nk blk umah nie..hehe..

Jumaat, Januari 22, 2010

Misi Gua..

yeaaayyy..
da dpt resipi mee kari idaman..
(sbnrnyer da prnh msk..tp nk try resipi org lain..)
resipi ai resipi org sg. lmbing..tp nie resipi org muar..
muar??ai mmg elergik dgn org muar..hahaha..
tp mee kari punya pasal..no hal laa..
x sabo nk blk umah esok..nk try..hehe..